Περιοδικό MOTO SPORT - Mάιος 1998

Είναι φοβερό Κύριε Πρόεδρε! Κατά την διάρκεια της νύχτας οι Ρώσσοι έβαψαν το φεγγάρι κόκκινο. Πολύ ωραία, νεαρέ μου. Πάρε τώρα ένα πινέλο και ένα κουτί άσπρη μπογιά και γράψε επάνω την λέξη
ΚΟΚΑ-ΚΟΛΑ.

Είναι καταπληκτικό το πώς τα χρώματα χωρίζουν τους ανθρώπους σε ομάδες. Καταπληκτικότερη όμως είναι ή ευκολία με την οποία οι συνδυασμοί δύο ή περισσοτέρων χρωμάτων επιδρούν αυτόματα στο υποσυνειδητό μας. Οι ισχυρότερες διαφημίσεις στον κόσμο βασίζονται στην ανακλαστική αντίδραση του ανθρώπου απέναντι σε συνδυασμούς χρωμάτων. Και ο καταναλωτισμός, η ικανότητα δηλαδή των πολυεθνικών να πουλούν στις εξελιγμένες κοινωνίες όχι αυτό που χρειάζεται αλλά αυτό που σου αρέσει, χρησιμοποιεί την χρωματολογία ακριβώς για να ενισχύσει την αδυναμία του ανθρώπου να σκεφτεί μπροστά σε ένα συνδυασμό χρωμάτων, και έτσι αντιδρά ενστικτωδώς, καταναλώνοντας φυσικά χωρίς καθαρή επιλογή.

Είναι αστείο να πιστεύουμε ότι επιχειρήσεις με προυπολογισμούς κρατών δεν γνωρίζουν άριστα αυτό τον τρόπο προώθησης αγαθών, και σίγουρα εγώ και εσείς καλά θα ήταν να μην μάθουμε ποτέ να επιλέγουμε τα χρώματα στο περιβάλλον που ζούμε, γιατί αυτό όπως είπαμε το έχουν αναλάβει άλλοι για μάς!

Είναι αδύνατον στις ελάχιστες σελίδες ενός περιοδικού να διδάξεις γνώση που έπρεπε να διδάσκεται στην βασική εκπαίδευση, και ούτε είμαι αρμόδιος γι' αυτό. Θα προσπαθήσω όμως να μεταφέρω μερικά που παρατήρησα στα 15 χρόνια που παρακολουθώ τα χρώματα.
Το χρώμα είναι δόνηση και το αισθητήριο όργανο που την αντιλαμβάνεται είναι το μάτι.

Ο Αλμπερτ Αϊνσταίν μας εξήγησε πως αυτό που ονομάζουμε ύλη είναι μια ψευδαίσθηση που δημιουργείται από την ταχύτητα παλμικής κίνησης των διαφόρων τύπων ενέργειας. Τα χρώματα που βλέπουμε με τις αργά παλλόμενες αισθήσεις μας, είναι ενέργεια που πάλλεται με τον ίδιο αργό ρυθμό.

Το μάτι αντιλαμβάνεται ένα μικρό φάσμα ηλεκτρομαγνητικών δονήσεων πάνω από τις συχνότητες του ηλεκτρικού ρεύματος του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης και κάτω από τις ακτίνες Χ και τις ακτίνες Γ σε μήκος κύματος σε (m) από 10(-6) έως 10(-7).
Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι ενώ το ανθρώπινο αυτί μπορεί να συλλάβει περίπου 10 οκτάβες ακουστικών μηνημάτων, τα μάτια μας μόλις μπορούν να καταγράψουν μόνο μια οκτάβα ΗΜ κυμάτων, συν κάποια ποσότητα υπερύθρων (σαν θερμότητα) και υπεριωδών, στην ταινία του ορατού φωτός.

Τα χρώματα προκύπτουν από το άσπρο φώς και δημιουργούνται όταν μια επιφάνεια αποροφά όλες τις άλλες δονήσεις του λευκού φωτός, εκτός από την χρωματική δόνηση που αντανακλάται από την επιφάνεια και συλλαμβάνεται από το μάτι. Όταν μια επιφάνεια δεν αντανακλά καμμιά χρωματική δόνηση, το μάτι βλέπει μαύρο.

Η σύγχρονη θεωρία γύρω από την προέλευση του ματιού. λέει πως αρχικά η επιφύση που βρίσκεται στο κέντρο του εγκεφάλου αμέσως πίσω από το κέντρο του μετώπου ήταν ένα ευαίσθητο στο φώς όργανο, και συγχρόνως όργανο αρμονικής ρύθμισης.
Υπάρχουν σαύρες ακόμα και σήμερα, που μπορούν να διακρίνουν το φώς με αυτόν τον αδένα. Πρωτείνες που έχουν σχέση με την επεξεργασία του φωτός στον αμφιβληστροειδή βρίσκονται και στην επίφυση, ένα ισχυρό κέντρο συναισθηματικής και νοητικής κατάστασης. Συνεπώς, ένας κατάλληλος συνδυασμός χρωματικών δονήσεων θα επηρέαζε άμεσα τον ψυχολογικό μας κόσμο.

Ας δούμε ένα ψυχολογικό παράδειγμα. Αν κάνατε ένα ξεπούλημα και θέλατε να έχετε πολύ κίνηση σε πωλήσεις (και γρήγορα) θα κάνατε τις επιγραφές με μπλέ; Δεν θα ήταν το καταλληλότερο χρώμα, γιατί μπορούσε ακόμα και να μειώσει την ταχύτητα. Άλλωστε ξεπουλάτε άρα πουλάτε φθηνά; Το μπλε δηλώνει ποιότητα αλλά είναι ακριβό! Το πράσινο θα δήλωνε πάλι ότι αυτοί που κάνουν το ξεπούλημα είναι φιλοχρήματοι. Το κόκκινο θα προσέλκυε την προσοχή, αλλά για λίγο. Μάλλον θα κούραζε τον πελάτη και πιθανόν να μην σταματούσε τελικά να δει. Το κατάλληλο χρώμα θα ήταν το πορτοκαλί. Υποκινεί σε δράση και εγρήγορση. Το χρώμα αυτό θα παρακινούσε τους ενδιαφερόμενους να αγοράσουν κάτι που τους χρειάζεται χωρίς πολύ σκέψη. Άλλωστε το ξεπούλημα διαρκεί λίγο.

Μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων fast food, έχουν επενδύσει μεγάλα ποσά στην διακόσμηση τους. Παρατηρήθηκε ότι το πορτοκαλί ανεβάζει τις πωλήσεις ενώ το καφέ διεγείρει την ανάγκη για γεύση. Αλήθεια πόσες φορές μπήκατε για ένα σάντουϊτσ και τελικά αγοράσατε πολύ περισσότερα πράγματα;

Η Katana είναι μια διαχρονική μοτοσυκλέτα. Από τα λίγα σχήματα που διατηρούν την κομψότητα του παλιού και την φαντασία του καινούργιου. Υπάρχουν ακόμα ερωτευμένοι με αυτόν τον μύθο, που για πάνω από μια δεκαετία έχει τις καρδιές στα κόκκινα. Όταν αποφάσισα να το βάψω, ο ιδιοκτήτης το είχε ήδη ανακαινίσει στα μηχανικά του μέρη. Το ήθελε σύγχρονο "μοντέρνο" με μια ελαφριά Ελληνική πινελία.

Το έβαψα κίτρινο για την ανοιχτή σκέψη του ιδιοκτήτη, και μπλε για την ηρεμία της Ελληνικής θάλασσας. Του έδωσα σχήμα προκλητικό για την ηλικία του και όνομα ''κακό" για να θυμόμαστε τα γκάζια του.
Τα υπόλοιπα, τα ανέλαβε η Ντίνα.

Τάσος
Nitropaint
TAT.TOO


Βιβλιογραφία
"Οι φάκελοι του ουρανού" Playfair Scott Hill
"Aνθρώπινη αύρα" Joseph Ostrom