Από
τότε που η φωτιά επέτρεψε στον άνθρωπο να δαμάσει το ατσάλι, το αστραφτερό
αυτό μέταλλο του επέτρεψε και να κυριαρχήσει την γη.
Ισχυρή και θυελλώδης η σχέση αυτών των δύο τρομερών εραστών, σε πολύπλοκους
και άρρηκτους δεσμούς και σε λεπτές και ευαίσθητες ισορροπίες.
Φιλάρεσκη μάγισσα η φωτιά, μπορεί να κοιταχτεί μόνο στο ατσάλινο μαγικό
της καθρέφτη. Σκληρός μαχητής το ατσάλι "υπάρχει" μόνο όταν
πλησιάσει η φωτιά. Η μεγαλύτερη τους συμφωνία είναι η πειθαρχία και το
παιδί τους το ονομάζουν τεχνολογία.
Τόσο οι φυσικές όσο και οι συμβολικές τους "αντιθέσεις" όπως
ενέργεια-ύλη, θερμό-ψυχρό, εύπλαστο-άκαμπτο κτλ, είναι βασικές αρχές της
ζωής.
Στην μέση αυτών των αντιθέσεων υπάρχει πάντα Φώς.
Η φωτιά στέλνει θερμότητα και φως, το ατσάλι παίρνει την θερμότητα και
αντανακλά το φως. Απ' ευθείας ή με ανάκλαση, το ανθρώπινο μάτι πάντα βλέπει
το φως, άρα και τα χρώματα που το αποτελούν. Πως γίνεται αυτό;
Υπάρχουν 137 εκατομμύρια δέκτες (7 εκατομμύρια κώνοι και 130 εκατομμύρια
ραβδία) σε κάθε μάτι. Μερικοί από τους δέκτες αυτούς. οι κώνοι, είναι
υπεύθυνοι για την εστίαση στο φως της ημέρας. Στους κώνους αυτούς οφείλεται
και ή έγχρωμη όραση. Οι υπόλοιπο δέκτες τα ραβδία, μας επιτρέπουν να βλέπουμε
στο σκοτάδι.
Σε χαμηλό φωτισμό το μάτι παράγει μια ουσία, την οπτική πορφύρα (ροδοψίνη),
πολύ ευαίσθητη, με χρώμα βαθύ κόκκινο που ασπρίζει μόλις πέσει το φως.
Όσο η ροδοψίνη είναι κόκκινη, εμείς βλέπουμε ασπρόμαυρα με τα ραβδία στο
σκοτάδι.
Όταν ασπρίζει η ροδοψίνη με το φως, τότε βλέπουμε έγχρωμα με τους κώνους.
Το φως που εισέρχεται στα μάτια μας, μας επιτρέπει όχι μόνο να βλέπουμε
αλλά ταυτόχρονα συντελεί και σε άλλες λιγότερο γνωστές λειτουργίες του
σώματος μας.
Δεισδύει ως τα "παλιότερα" τμήματα του εγκεφάλου, δηλαδή στον
υποθάλαμο. την υπόφυση και την επίφυση, πανίσχυρα κέντρα ευαίσθητα στο
φως, που η διέργεση τους επηρεάζει αμέσως την φυσική, συναισθηματική και
νοητική μας κατάσταση ανάλογα με την ψυχοσύνθεσή μας.
Η ταύτιση, η διαφοροποίηση και η αισθιτική ανταπόκριση στα χρώματα, η
οποία είναι αποτέλεσμα καλλιέργειας και μόρφωσης, εμφανίζεται στο πιο
εκπαιδευμένο μέρος του εγκεφάλου, δηλαδή στον φλοιό. Οι περισσότερο αντανακλαστικές
και ενστικτώδεις αντιδράσεις στο χρώμα, οι οποίες επηρεάζουν βαθιά τις
λειτουργίες του οργανισμού, προέρχονται από τον μέσο εγκέφαλο. Αυτό σημαίνει
ότι η ανταπόκριση στο χρώμα είναι βαθειά εδραιωμένη και σχετίζεται με
όλη την ανάπτυξη της ζωής. Πως γίνεται αυτό;
Το πρώτο μέρος μετά τα μάτια που επεξεργάζεται το φως είναι ο υποθάλαμος,
ο οποίος ελέγχει δυο μεγάλες ζώνες: Πρώτον το συμπαθητικό νευρικό σύστημα,
και προκαλεί την παραγωγή ορμονών. Δεύτερον το παρασυμπαθητικό σύστημα,
και εμποδίζει την παραγωγή ορμονών. Επίσης, οι χρωματικές πληροφορίες
του υποθαλάμου χρησιμοποιούνται από το σύστημα ενδοκρινών αδένων, δηλαή
υπόφυση, επίφυση, θυρεοειδής, παραθυρεοειδής, θύμος, επινεφρίδια, πάγκρεας
και γεννητικοί αδένες. Ανάλογα με το χρώμα απελευθερώνονται διάφορες χημικές
ουσίες μέσα στο σώμα, επηρεάζοντας έτσι όλο το σώμα. Πως όμως θα μπορούσαμε
να επιλέξουμε τα κατάλληλα χρώματα κάθε φορά;
Υπάρχουν στοιχεία που μαρτυρούν πως ο σύγχρονος άνθρωπος βλέπει μεγαλύτερη
ποικιλία χρωμάτων από ότι οι αρχαίοι. Ο Όμηρος έχει περιγράψει το Αιγαίο
πέλαγος σαν "σκούρο στο χρώμα του κρασιού" σαν να λέμε σκούρο
κόκκινο. Όλοι φυσικά ξέρουμε ότι την θάλασσα την βλέπουμε πρασινογάλανη,
ενώ λέγεται ότι ο Αριστοτέλης έβλεπε μόνο κόκκινο, πράσινο και κίτρινο.
Να είχαν αχρωματοψία οι Έλληνες; Είναι μάλλον απίθανο. Αυτοί που έχουν
αχρωματοψία συνήθως δυσκολεύονται να δουν το κόκκινο και όχι το μπλε.
Η αίσθηση του μπλε είναι φαίνεται αποτέλεσμα μιας πιο πρόσφατης εξέλιξης
του ανθρώπου (προσοχή εδώ μιλάμε για βασικά χρώματα και όχι για συνδυασμούς
αποχρώσεων. Αν η όραση μας εξελίσσεται, πράγματι το μέλλον μας επιφυλλάσει
κάποιες οπτικές εκπλήξεις. καθώς θα αρχίσουμε να βλέπουμε τις υπέρυθρες
και υπεριώδεις περιοχές του φάσματος.
Γνήσιο τέκνο της φωτιάς η τεχνολογία, χρησιμοποιεί τις λάμψεις του ατσαλιού
αναλόγως του χρωματικού περιβάλλοντος που αντιλαμβανόμαστε, για να μην
μας επηρεάσει θετικά ή αρνητικά. Όσο ο άνθρωπος διαλέγει με προσοχή τα
χρώματα γύρω του, πάντα το ατσάλι θα τον προφυλάσει από την φωτιά. Αν
η τεχνολογία αρχίσει και διαλέγει αυτή χρώματα για τον άνθρωπο, στο τέλος
ο άνθρωπος θα καταστραφεί από ατσάλι και φωτιά.
Το Drag Star το έβαψα φωτιά και το διάλεξα γιατί οι δράκοι πάντα ξερνούσαν
φωτιές, ενώ το Intruder το έντυσα με ατσάλι γιατί οι αθάνατοι είχαν πάντα
ατσάλινη καρδιά. Για τυχόν απορίες ρωτήστε την Κατερίνα ή την Εφη. Θα
σας τα εξηγήσουν όλα αυτά.
Τάσος
Nitropaint
TAT.TOO
Υ.Γ. Είμαι σίγουρος ότι οι πολυεθνικές δεν έχουν ιδέα από ψυχολογία χρωμάτων,
εσείς;
Βιβλιογραφία
"Aνθρώπινη αύρα" Joseph Ostrom
"Έγχρωμη πύλη" S.L.T.P. 51 Alfriston Road, London
|